Jeg synes, der er mange virksomheder, der er dygtige til at markedsføre sig selv og deres produkter.
Men jeg synes til gengæld også, at der er alt for mange virksomheder, der markedsfører sig med hovedet under armen. Hvor marketingafdelingen kører på autopilot, hænger fast i forældede segmenteringsmodeller, ikke har respekt for kundernes tid eller kun laver markedsføring de selv synes er sexet.
Jeg bliver ofte irriteret, og meget ofte direkte provokeret af at se markedsføring, der i et forsøg på at få opmærksomhed, råber højere og højere – eller bliver mere og mere skinger.
Mange gange bliver markedsføringen dermed også et decideret irritationsmoment – og jeg tror ikke på, at det er en god ide at skubbe varer over disken ved at være a pain in the ass.
Det er lidt som den desperate fyr, der pisker rundt til alle pigerne på et diskotek. På et eller andet tidspunkt, kan det godt være, at der er en der falder i. Men det er mere held end forstand – og helt ærligt, det ér sgu ikke kønt at kigge på.
Det er nemt at pege fingre ad andre…
Ja! Og det er lige præcist det jeg gør – helt bevidst. For det første, så er det nogen gange nemmere at forstå et budskab, når det er eksemplificeret via en dårlig case. Og for det andet, så synes jeg, der er for meget flinkeskole over marketing industrien. Vi vil hellere sige ufarlige ligegyldigheder om hinanden, end at fornærme nogen (man ved jo aldrig, hvor man blive ansat).
Så med fare for at lyde som den bitre litteraturanmelder, der aldrig fik udgivet en roman selv, så er denne blog et udtryk for de tanker, der melder sig hos mig, når jeg ser noget, der irriterer mine øjne. Og ikke mindst, når jeg ser noget, som jeg synes er et frygteligt ressourcespil.
En lort er en lort…
Mit mål med bloggen er at få dig til at stoppe op og forholde dig kritisk til din markedsføring. Eller rettere: Forholde dig ærligt til de produkter, du markedsfører. For en lort er en lort, uanset hvor pænt du pakker den ind.
I en evindelig stræben efter opmærksomhed i en verden med stadig mere støj, glemmer vi måske nogen gange dette faktum. Så, stop op og forhold dig kritisk til, hvad det egentligt er for et behov dit produkt dækker – eller hvilket problem dit produkt løser. Find ind til relevansen og lad det være udgangspunktet.